Försäljningsvillkor

  1. Om Petite Olivia

Företaget har sitt säte i Båstad med postadressen Köpmansgatan 93, 269 32 Båstad. Org.nr: 559166-2936. Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka gärna ett mail till [email protected] med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss så fort vi kan.

  1. Beställning

När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress. Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till [email protected].

  1. Leverans

Beställningar inom Sverige som görs före klockan 14.00 på helgfri vardag behandlas samma dag och levereras av Postnord inom 1-2 dagar. Beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen efter. Om leveranstid ändras i beställningen kommer kunden att meddelas om detta snarast möjligt. Du har alltid rätt att häva köpet utan kostnad fram till att varan är skickad.

En fraktavgift på 29 kr tillkommer på beställningar inom Sverige, fri frakt över 499 kr. För utländska beställningar är fraktavgiften 99 kr.

Vid outlöst paket som går i ofrivillig retur till oss tillkommer en debiteringsavgift på 100 kr.

  1. Priser och betalning

Alla priser i butiken anges i SEK och är inklusive 25% moms. Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av feltryck och förbehåller oss rätten att justera priset i efterhand.

Vi samarbetar med Klarna för säker betalning både via kort (internetbank) och faktura. Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri. Du kan läsa mer om deras villkor som godkänns vid ett köp här: www.klarna.com/se/villkor/

Vid fakturabetalning (endast möjligt för svenska beställningar) tillkommer en fakturaavgift på 29 kr.

Petite Olivia har ägande och återtaganderätt till samtliga produkter tills dess att fullständig betalning har mottagits från kund.

  1. Ångerrätt

Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt. Återbetalning sker via Betalpartners namn, eventuellt en betalpartner till, eller en till. Summan återbetalas alltid till samma konto som använts vid köpet och snarast möjligt från det att vi har mottagit och godkänt returen.

5.1 Vid nyttjande av din ångerrätt: 

  • Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss på [email protected] I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer samt vilka varor som returen gäller framgå klart och tydligt.
  • Du bör omedelbart och senast inom 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.
  • Du står för returfrakt, leverans och att produkterna är i oförändrat skick vid en retur. Produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning.
  • Vid en återbetalning förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.

För mer om den lagstiftade ångerrätten, se här.

  1. Reklamation och klagomål

Vi besiktigar alla produkter innan de skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet. Skulle produkten ankomma skadad på grund av en felaktigt hanterad transport, t.ex. skadat emballage, ber vi dig att fota emballaget för senare uppföljning med vårt fraktbolag.

6.1 Hur går du tillväga vid reklamation?

  • Eventuella fel och defekter ska alltid reklameras till [email protected] där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer, beskrivning av felet samt bildunderlag.
  • Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.
  • Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.
  • Om vi inte kan åtgärda felet eller leverera en likvärdig produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står självklart för returfrakt vid godkända reklamationer!
  • Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, vänligen läs mer här: www.arn.se
  1. Ansvarsbegränsning 

Petite Olivia fråntar sig allt ansvar för indirekta skador som kan uppstå vid felanvändning av produkten. Petite Olivia tar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.

  1. Produktinformation

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt!

  1. Cookies

Petite Olivia’s webbplats använder cookies. Det gör vi för att kunna lagra dina varor i din varukorg. Vi använder även Googles tjänst Google Analytics och AdRoll Remarketing som använder Cookies. Här kan du läsa mer om vad det betyder för dig:  www.policies.google.com/technologies/partner-sites?hl=sv

  1. Personuppgifter

Genom att handla hos Petite Olivia accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund. Petite Olivia är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund.

Nedan följer en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.

  • 10.1 Vad är en personuppgift?
    En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.
  • 10.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
    För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.
  • Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
  • 10.3 Rättslig grund
    I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
    Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.
  • 10.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
    10.4.1 Betalleverantör
  • Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör Klarna. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
  • 10.4.2 Fraktbolag
    För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med vårt fraktbolag Postnord. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
  • 10.5 Rätten till tillgång
    Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.
  • 10.6 Rätt till rättelse
    Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.
  • 10.7 Rätten att bli glömd
    Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till borttagning, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).
  • 10.8 Ansvarig för dataskydd
    Petite Olivia är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.
  • 10.9 Så skyddar vi dina personuppgifter
    Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.
  1. Ändringar till de Allmänna Villkoren

Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.

  1. Tvist och lagval

I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, www.arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, www.ec.europa.eu/consumers/odr

Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan. Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.